پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 8 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۷:۴۲:۴۰مترجم: محمد صادق امینی

آشنایی با 7 غول فنی-مهندسی حفاری جهان
ایران دریلینگ: پیشی گرفتن شرکت‌های خدمات فنی - مهندسی از شرکت‌های تولید کننده دکل در درآمدزایی، باعث شده است تا این شرکت‌ها در صدر شرکت‌های درآمدزای نفتی قرار بگیرند. این موضوع بیش از آن که در حوزه پایین دست مورد توجه قرار بگیرد در بخش بالادست و به ویژه حوزه حفاری حائز اهمیت است. با توجه به پایان دوره چاه‌های پربازده، جوان و کم عمق و سخت‌ترشدن عملیات حفاری به منظور استخراج نفت، مباحث حفاری از حیطه «تجربی» خارج شده و دانش و تکنولوژی‌های روز به کمک شرکت‌های نفتی می‌آید؛ در این میان شرکت‌های خدمات فنی-مهندسی حفاری، با ارائه تکنولوژی‌های روز در نمایشگاه‌های بین المللی، جهش‌های بزرگی را در این عرصه رقم زده‌اند. این شرکت‌ها در قرن بیستم، گوی سبقت درآمدزایی و اهمیت را از شرکت‌های تولیدی ربوده‌اند و با تمرکز روی پروژ‌ه‌های تحقیقاتی و فنی، همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با عرضه شیوه‌های جدید حفاری به شرکت‌های حفاری، به شعار«نفت برای انسان هیدروکربور»جامه عمل بپوشانند.

شلمبرژه
این شرکت آمریکایی، خدمات متنوعی از قبیل مطالعات لرزه‌نگاری سه‌بعدی، حفاری، تهیه نمودارهای درون چاهی، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات، تست – تکمیل چاه و ارزیابی و مدیریت مخازن نفتی ارائه می‌دهد. در واقع باید گفت كه شلمبرژه بزرگترین شركت ارائه‌دهنده خدمات فنی و مهندسی به حوزه‌های نفتی و گازی درجهان است كه با بیش از 80 سال سابقه در بیش از 85 كشور جهان فعالیت می‌كند. مسئولان این شركت بر این باورند كه تنوع و گوناگونی منجر به خلاقیت و همكاری بیشتر می‌شود و باعث دستیابی به درك بهتری از نیازهای مشتریان می‌‌شود. با چنین تفكری این شرکت اقدام به استخدام 123 هزار نفر از بیش از 140 ملیت متفاوت کرده كه در دفاتر و كارگاه‌های این شركت در بیش از 85 كشور جهان مشغول به كار هستند. این شرکت که پایه و اساس آنرا 2 برادر به نام كونراد و مارسل گذاشتند و فعالیت‌های خود را با انعقاد قراردادی به ارزش 2600 دلار برای تهیه نمودارهای درون چاهی از اولین چاه نفتی فرانسه آغاز کرد، امروزه آنقدر پیشرفت کرده که دارایی‌های آن بیش از 100 میلیارد دلار اعلام می شود. بنابر گزارش‌های مندرج در وبسایت این شرکت، یکی از مهمترین دلایل موفقیت این شرکت سرمایه‌گذاری مدیران شرکت در زمینه تحقیق و توسعه است تا این شرکت در رقابت با رقبای خود در جهان همیشه پیشگام باشد. بنابر اطلاعات منتشر شده، این شرکت در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 170 میلیون دلار در زمینه R&D سرمایه گذاری کرده است.

هالیبرتون
شاید برایتان جالب باشد كه بدانید که دومین شركت بزرگ ارائه دهنده خدمات نفتی در جهان است چگونه تاسیس شده است. شخصی به نام "ارل پالمر هالیبرتون" در سال 1916 میلادی روش جدیدی برای سیمان كاری دیوار چاه‌های نفت به منظور جلوگیری از نفوذ آب‌های زیرزمینی به درون چاه‌های نفت ابداع كرد ولی پولی نداشت تا شركتی تاسیس كرده و بتواند پروژه‌ای از شركت‌های نفتی برای عملی كردن شیوه ابتكاری خود بگیرد. به همین علت او كه به موفقیت‌ خود اطمینان داشت با گرو گذاشتن حلقه ازدواجش، اقدام به اجاره یك واگن، پمپ آب و تعدادی الاغ کرد. هالیبرتون كه مرد بسیار ریسك پذیری بود با سیمانكاری موفقیت‌آمیز دیواره‌های تعدادی از چاه‌های نفتی توانست اعتماد شركت‌های فعال در این صنعت را به خود جلب کند و سرانجام توانست در سال 1919 شركت Oil Well Cementing Co New Method‬ را در ایالت اوكلاهما تاسیس کند كه در گذر زمان به هالیبرتون مشهور شد. امروزه همان شركتی كه با گرو گذاشتن یك حلقه ازدواج پایه‌های آن شكل گرفت با 75 هزار كارمند از 140 ملیت مختلف در 80 كشور جهان به دومین شركت بزرگ ارائه دهنده خدمات نفتی در جهان تبدیل شده است. این درحالی است که آقای هالیبرتون از محل فعالیت‌های شرکتش به چنان درآمدی دست یافت که قبل از مرگش  نام خود را در لیست 100 ثروتمند دنیا ثبت کرد.

سایپم
مقر اصلی این شركت در شهر «میلان» است و زمینه اصلی فعالیت آن حفاری، ساخت سازه‌های دریایی، لوله گذاری، توسعه میادین و ارائه خدمات تخصصی به شركت‌های بین المللی فعال در حوزه نفت و گاز است. سایپم در ابتدای فعالیت خود تحت مالكیت شركت نفتی دولتی «Eni»  ایتالیا بود ولی حالا شركتی مستقل است كه تنها 43 درصد از سهام آن متعلق به شركت مذكور است. سایپم در حال حاضر در غرب آفریقا، آسیای میانه، آفریقای شمالی، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا فعالیت می‌كند و حتی سابقه فعالیت در اتحاد جماهیر شوروی سابق را نیز داشته است. این شركت بیش از 48 هزار كارمند از 127 ملیت مختلف جهان را دارد. با وجود حضور جغرافیایی گسترده سایپم در جهان این شركت قسمت اعظم نیروهایش برای فعالیت در روی كشتی‌ها و سایت‌های خود را، به علت کاهش هزینه‌های خود از كشورهای در حال توسعه انتخاب می‌كند و دفاتر سرویس دهی در كشورهایی چون هند، كرواسی، رومانی و اندونزی دارد. این شركت همچنین بیش از 50 كشتی و ریگ حفاری دریایی و همچنین بیش از 40 دكل حفاری در خشكی دارد. این كمپانی در حالی كه سرویس‌های متنوع و گوناگونی در حوزه صنعت نفت ارائه می‌دهد فعالیت‌های خود در بخش انرژی را به سه حوزه «خشكی» «فراساحل» و «حفاری» تقسیم كرده است. لازم بذکر است که این شركت در طول 40 سال گذشته بیش از 4هزار چاه در روی خشكی و بیش از 1600 چاه در دریا حفاری کرده است.

ترنس اوشن
این شرکت نه تنها بزرگترین دارنده تجهیزات حفاری فراساحلی است بلکه بیش از سایر شرکت‌های جهان تجربه حفاری چاه‌های فراساحلی را داراست و در حقیقت با تجربه ترین شرکت جهان برای حفاری چاه‌های فراساحلی به ویژه در آبهای عمیق محسوب می‌شود. این شرکت به واسطه همین ناوگان و تجهیزات گوناگون حفاری و با تکیه بر حضور بین‌المللی قدرتمند خود در مهمترین حوزه‌های نفتی و گاز فراساحلی جهان، می‌تواند هر گونه خدماتی در باره حفاری میادین نفت و گاز را در هر زمان و مکانی به کارفرمایان خود ارائه دهد. ترنس اوشن با در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان فراساحلی حفاری جهان حضور گسترده‌ای در بازار حفاری جهان دارد و طبق آمارهای ارائه شده در سایت شرکت 80 درصد بازار حفاری فراساحلی جهان را طی 50 سال گذشته در اختیار داشته و دارد. این شرکت همچنین در حال حاضر رکوردار صنعت حفاری آب‌های عمیق جهان نیز است و در سال 2013 میلادی با حفاری چاهی به عمق 3165 متر در حوزه‌های فراساحلی کشور هند، رکورد جدیدی را در تاریخ صنعت فراساحل جهان بدون هیچ حادثه‌ای از خود به جای گذاشت. یکی از مهمترین تفاوت‌های ترنس اوشن با شرکت‌هایی نظیر شلمبرژن، هالیبرتون و سایر این است که سایر شرکت‌ها در حوزه وسیعی از فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت فعالیت می‌ کنند ولی شرکت ترنس اوشن با در پیش گرفتن استراتژی تمرکز در حوزه حفاری و صرفا در دریا متمركز شده و كوشیده است تا به بزرگترین و پیشروترین شركت در عرصه حفاری دریایی تبدیل شود.

بیکر هوگس
این شرکت در سال 1987 و از ادغام دو شرکت Baker International و Hughes Tool Company تشکیل شده است، با تجربه‌ای بالغ بر یک قرن فعالیت در صنعت نفت، در بسیاری از حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت، از حفاری گرفته تا تکنیک‌های ازیاد برداشت از مخازن فعالیت می‌کند. این شرکت که در حال حاضر 60 هزار کارمند از ملیت‌های گوناگون در استخدام آن هستند و در بیش از 80 کشور دنیا حضور دارد از ابتدا شرکتی دانش بنیان پایه گذاری شده و نرم افزارها و تکنولوژی‌های بسیار گوناگونی را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و مخصوصا صنعت حفاری تولید و روانه بازارهای حفاری سراسر دنیا نموده است. این شرکت تاکنون انواع گوناگونی از مته‌های حفاری را که برای حفاری در لایه‌های مختلف زمین مورد نیاز هستند طراحی و تولید کرده است و به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام دنیا در زمینه توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با صنعت حفاری در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. این شرکت هم مانند سایر شرکت‌هایی که پیشتر بدان اشاره شد به واسطه سرمایه گذاری مستمر در زمینه تحقیق و توسعه توانسته است خود را در جمع 10 شرکت برتر دنیا در زمینه حفاری قرار دهد. بنابر اطلاعات منتشر شده در پایگاه اینترنتی شرکت بیکر، این شرکت از سال 2001 میلادی تاکنون، سرمایه‌گذاری خود را در زمینه R&D 2 برابر افزایش داده و در حال حاضر سالانه بالغ بر 500 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری می‌کند.

فلور
شرکت آمریکایی فلور که یک شرکت EPCM در زمینه صنعت نفت و سایر صنایع است، با 40 هزار کارمند و فعالیت در 25 کشور جهان امروزه به سرعت در حال تثبیت نام خود به عنوان یک شریک تجاری مناسب برای شرکت‌های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سراسر جهان محسوب می‌شود. این شرکت که توسط یک خانواده مهاجر سوئیسی به آمریکا تاسیس شده و در ابتدا بعنوان یک شرکت ساختمانی شروع به فعالیت نموده، در گذر زمان به صنایع مختلف وارد شده و با رعایت کلیه استانداردها و کسب رضایت کارفرمایان در صنایع مختلف، شهرتی جهانی را نصیب خود نموده است. جالب است بدانید که یکی از مواردی که منجر به شهرت این شرکت در دنیا شده این است که بسیار به ایمنی اهمیت می‌دهد و لقب "ایمن‌ترین پیمانکار دنیا" را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که شرکت فلور در سال 2013 میلادی رتبه 110 از 500 شرکت برتر آمریکا را به خود اختصاص داده است و در کارنامه فعالیت‌های خود طراحی، ساخت و نصب اولین مجتمع فرآورش دریایی NGL دنیا را نیز که در دریای جاوه در اندونزی می‌باشد، ثبت کرده است.

ودرفورد اینترنشنال
شرکت ودرفورد اینترنشنال، یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات حفاری است و در زمینه ارزیابی، تکمیل، تولید، نصب و راه‌اندازی دکل‌های حفاری در چاه‌های نفت و گاز و همچنین افزایش طول عمر مخازن فعالیت می‌‌کند. این شرکت با 58 هزار کارمند خود در بیش از 100 کشور مشغول به فعالیت است و توانسته است با خدمات و محصولات با کیفیتی که به کارفرمایان خود در زمینه کاهش هزینه‌های حفاری و افزایش راندمان چاه ارائه می‌کند، نامی نیک از خود برجای گذارد.


  کد خبر : 728
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
  مترجم: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :